Zespół Szkół Specjalnych w Erminowie jest szkołą publiczną, która przygotowuje uczniów do życia w integracji ze społeczeństwem i umożliwia im wszechstronny rozwój w dostępnym dla nich zakresie.
Podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły i jej rozwoju organizacyjnego.
Realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, aktów prawnych wewnątrzszkolnych, w tym z programu profilaktyczno-wychowawczego.
Praca z każdym uczniem jest oparta na Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym (IPET), który uwzględnia wyniki wielospecjalistycznej diagnozy, specjalne potrzeby oraz mocne i słabe strony ucznia. Wyniki pracy są monitorowane, IPET-y są regularnie poddawane modyfikacji przez zespół nauczycieli i specjalistów we współpracy z rodzicami.
W naszej szkole działania edukacyjne są ściśle powiązane z wychowawczymi oraz rewalidacyjnymi. Zapraszamy do zapoznania się również z różnorodną ofertą zajęć terapeutycznych, które są prowadzone przez zatrudnionych w szkole specjalistów.
Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego
Do Szkoły Podstawowej mogą uczęszczać uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną różnego stopnia, w tym z niepełnosprawnością sprzężoną. Nauka odbywa się w klasach od I do VIII i jest podzielona na dwa etapy edukacyjne: klasy I-III (edukacja wczesnoszkolna) oraz klasy IV-VIII. Ze względu na możliwość przedłużania etapu edukacyjnego (na 1. etapie o 1 rok, na 2. etapie o 2 lata), uczniowie mogą być objęci edukacją od 6. do 20. roku życia.
Liczba uczniów w klasie wynosi:
· w klasie dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – nie więcej niż 4;
· w klasie dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 4;
· w klasie dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z wyłączeniem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 6;
· w klasie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 8;
· w klasie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – nie więcej niż 16;
· w klasie zorganizowanej dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności (autyzm, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym) – nie więcej niż 5;
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizują tę samą podstawę programową kształcenia ogólnego, jaka obowiązuje w ogólnodostępnych szkołach podstawowych. W nauczaniu każdego z przedmiotów uwzględnia się dostosowania wymagań i form zajęć, przygotowane indywidualnie dla każdego ucznia.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym realizują odrębną podstawę programową. Przedmioty obowiązkowe to: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia rozwijające kreatywność (muzyczne, plastyczne), wychowanie fizyczne. Ponadto w planie zajęć znajdują się: godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, religia/etyka, dodatkowe zajęcia edukacyjne i rewalidacyjne, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Oddział przedszkolny
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, realizowane przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się. Umożliwia to dziecku odkrywanie własnych możliwości oraz gromadzenie doświadczeń. W efekcie dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci od 3 do 9 roku życia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do oddziału przedszkolnego może uczęszczać dziecko do ukończenia 10 r.ż.
Oddział przedszkolny obejmuje dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
Liczba uczniów w oddziale przedszkolnym kształtuje się na takich samych zasadach, jak wymienione wyżej, dotyczące szkoły podstawowej.
Zespół rewalidacyjno-wychowawczy
Do zespołu rewalidacyjno – wychowawczego uczęszczają dzieci i młodzież z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju uczestników, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Przyjęcie do zespołu jest możliwe już od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata. Uczestnicy mogą pozostać w zespole do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym ukończą 25 rok życia.
Liczba uczestników zajęć w zespole rewalidacyjno-wychowawczym wynosi nie więcej niż 4.
Wczesne wspomaganie rozwoju
Celem zajęć wczesnego wspomagania rozwoju jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Na zajęcia przyjmujemy dzieci już od 3 roku życia.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju dzieci zajmuje się zespół specjalistów, do zadań którego należą w szczególności:
· ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
· nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
· opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
· analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Koordynatorem wczesnego wspomagania jest psycholog Sylwia Kowalczyk.
Szkoła Przysposabiająca do Pracy im. ks. Jana Twardowskiego
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy jest szkołą ponadpodstawową, przeznaczoną wyłącznie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Celem edukacji uczniów jest efektywne przygotowanie uczniów do dorosłości, w tym praktyczne przysposobienie do podjęcia zatrudnienia na otwartym/chronionym rynku pracy.
Edukacja polega na utrwalaniu i poszerzaniu zakresu już zdobytej wiedzy i umiejętności, doskonaleniu już posiadanych kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i kształceniu nowych umiejętności umożliwiających samodzielne, niezależne funkcjonowanie uczniów w przyszłości.
Do Szkoły Przysposabiającej do Pracy mogą uczęszczać uczniowie klas I-III, do 24 roku życia.
Liczba uczniów w oddziale wynosi:
· w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 8;
· w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 4;
· w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z wyłączeniem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 6;
· w oddziale zorganizowanym dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności (autyzm, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym) – nie więcej niż 5.
Uczniowie realizują odrębną podstawę programową. Przedmioty obowiązkowe to: funkcjonowanie osobiste i społeczne, zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia kształtujące kreatywność (zajęcia muzyczne, uczestnictwo w kulturze), przysposobienie do pracy, wychowanie fizyczne. Ponadto w planie zajęć znajdują się: godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, religia/etyka, zajęcia rewalidacyjne, dodatkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W ramach przysposobienia do pracy aktualnie prowadzimy zajęcia z zakresu: prac gospodarstwa domowego, ogrodnictwa, prac naprawczych, biurowości, ceramiki, wikliniarstwa, papieroplastyki oraz higieny i zdrowia.
Nauczanie indywidualne
Na każdym etapie edukacyjnym istnieje możliwość realizowania zajęć w formie nauczania indywidualnego, najczęściej na terenie domu ucznia, na podstawie orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie indywidualnego nauczania.
Nawet niewielkie postępy uczniów są wzmacniane pozytywnie,
natomiast brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu.